Thai olajos masszázs hölgyeknek, férfi masszőrtől


A thai masszázs

Történelmi gyökerei

Thai masszázs - e szavakat hallva a legtöbben automatikusan Bangkok hírhedt éjszakai életére gondolnak és a masszázsszalonokra, melyek a valódi masszázstól meglehetősen eltérő szolgáltatásokat nyújtanak. A thai masszázs sajnos megsínyli ezt a rossz hímevet, mivel nagyon kevés külföldi látogató érkezik Thaiföldre, aki már tisztában van vele, hogy a hagyományos masszázs egészen más, mint a bangkoki szalonokban zajló alig leplezett prostitúció.

A hagyományos thai masszázs, vagy "ősi masszázs" (nuad phaen borán, ahogy azt thai nyelven mondják) hosszú múltra tekinthet vissza a terápiás gyógykezelésben. Ha az ember végigköveti a thai gyógymasszázs módszereinek fejlődését, azt a meglepő tényt tapasztalja, hogy annak legősibb gyökerei nem Thaiföldre, hanem Indiába nyúlnak vissza. Legendás alapítójának egy észak-indiai orvost tartanak, név szerint Jivaka Ku-mar Bhaccha, több, mint 2500 évvel ezelőtt Buddha kortársa és Magadha királynak: Bimbisarának a kezelőorvosa volt.

Jivaka Kumar Bhaccha Buddha közeli barátja volt és Sanghának, a buddhista szerzetesek és apácák rendjének orvosa. Említés esik róla a Pali Canon-ban, a Therevada buddhizmus szent könyvében, mely vallást ma főleg Sri Lankán, Burmán, Laoszban, Kambodzsában és Thaiföldön gyakorolják.

Thai masszázs

Javika Kumar Bhacchát nemcsak a ma Thaiföldön alkalmazott masszázsmódszerek feltalálójaként tisztelik, hanem mint a növények és ásványi anyagok gyógyerejéről szerzett ismeretek forrását is. Az indiai Ayurvéda-gyógyászat szemlélete ma is megtalálható Thaiföldön és - a gyógynövénykúrával, gőzfürdővel és masszázzsal együtt - része a Shivago Korompaj Alapítvány által vezetett Masszázskórház szolgáltatásainak, Chiang Maiban, Thaiföld északi részén. Még ma is sok thaiföldi tartja és tiszteli Kumar Bhacchát az "orvoslás atyja"-ként. Emlékére vallási szertartásokat rendeznek.

Annak ellenére, amit az "orvoslás atyjáról" ismerünk, a thai masszázs és a hagyományos thai orvostudomány eredetének nagy részét homály fedi. Úgy vélik, hogy a mai Thaiföld területére a buddhizmussal egy időben, már az időszámításunk előtti harmadik-második században eljutott Kumar Bhaccha tanítása.

Nem tudni, hogy volt-e a területen azelőtt bármiféle helyi masszázs. Ugyanúgy nem tudni, milyen mértékű volt a kínai akupunktúra és akupresszúra, illetve egyéb hagyományos gyógymódok elméleti és gyakorlati hatása a thaiföldi masszázsra. Manapság lehetetlen kielégítő választ adni ezekre a kérdésekre, mivel évszázadokon keresztül szinte kizárólag szóban szállt az orvoslás tudománya tanárról diákra, követve az Indiában is általános tanítási hagyományokat.

Említés esik a masszázsról néhány XVII. századi orvosi írásban, melyeket pali nyelven, Khmer (Khom) írással pálmalevelekre rajzoltak. E szövegek nagyon fontosak voltak és ugyanolyan tiszteletben tartották őket, mint a buddhista írásokat. Mikor a burmai hódítók 1767-ben lerombolták a régi királyi fővárost, a legtöbb irat végleg megsemmisült. Csak töredékek maradtak meg és ezeket m. Rama király, a híres "epigráfiák" alapjaként használta fel a Phra Chetuphon (népszerű nevén Wat Pho) templomnál. A részleteket összegyűjtötték, majd a templom falára vésték. Az ábráknak és a hozzájuk tartozó magyarázatoknak megvannak a maguk hiányosságai. Az ábrákról pl. hiányoznak a bordák és hiányzik a hátgerinc, összesen 60 rajz van, 30 szemből, 30 hátulról ábrázolja a testet.

A rajzokon a különböző energiavonalak mentén terápiás pontokat jelöltek, amelyeket thai nyelven "Sen"-nek neveznek. Ha az ember a nyugati anatómia ismeretében nézi ezeket az ábrákat, a legjobb esetben is meglehetősen furcsának tűnnek. Ennek oka, hogy az anatómia nem játszott szerepet az ősi thai masszázsban. A sebészet a legutóbbi időkig ismeretlen volt Thaiföldön, a tetemek felboncolása pedig tilos a korábbi thai társadalmakban. így gyakorlatilag nem voltak anatómiai ismereteik és a masszázsábrák nem is próbálnak élettanilag pontosnak látszani. Csak sematikus vázlatok a láthatatlan energiavonalak és akupresszurális pontok rendszerének ábrázolására - illetve azok testre gyakorolt hatásának és működésének bemutatására.


A gyakorlati thai masszázs

A thai masszázs alapvetően különbözik a svéd masszázstól (gyakori nevén "klasszikus masszázs"), mely a legelterjedtebb masszázstechnika Nyugaton. Ez a fajta masszázs túlságosan is az izmok és lágy szövetek megdolgozására szorítkozik. Az embert az orvosa elküldi egy masszőrhöz, aki 15-30 percen keresztül gyúrja az izmait, hogy ezáltal fizikai és lelki ellazulást próbáljon előidézni. Nem kétséges, hogy egy ilyen lazító masszázs fontos szerepet játszik egy rohanó, stresszel teli világban - viszont a thai masszázsban az izmok ellazítása csak másodlagos cél.

Thai masszázs

Ellentétben a svéd masszázzsal, a hagyományos thai masszázs elsődlegesen nem a fizikai testtel dolgozik, hanem inkább az ember energiatestével. Az izmok gyúrása - mely a svéd masszázsban meghatározó - a thai masszázsból hiányzik: helyette az energiapontokat nyomják, vagy általános nyomást alkalmaznak. Mellette számos nyújtógyakorlatot tartalmaz. A nyugati fizikoterápia és hátgerincmasszázs közelebb áll a thai masszázshoz, mint a svéd, de ezek a gyógymódok sem foglalkoznak az energiapontok kezelésével és a test energiaáramlásával: elméleti alapjuk a test anatómiai szerkezetére épül.

A thai masszázshoz még inkább hasonló nyugati masszázselméletek és módszerek vizsgálata a reflexológiát juttatja eszünkbe, ahol szintén megdolgozzák az energiapontokat. A masszázs nem felelőtlen emberek játéka! Embertársunk testének és energiájának nagyon komoly megdolgozása. Ez nem azt jelenti, hogy a masszázsnak komolynak és minden jókedvtől mentesnek kell lennie - épp ellenkezőleg: a masszőr és páciens számára egyaránt örömteli kell hogy legyen Minden test egyedülállóan más, és így minden masszázsnak is különbözőnek kell lennie. A masszőrnek újra.és újra "rá kell hangolódnia" minden egyes testre.

A nyújtógyakorlatok esetleg nagyon könnyen mennek az egyik embernél, de ha egy másik, kevésbé hajlékony személynél alkalmazzuk ugyanazt a feszítést, az sérüléshez vezethet. Ezért a masszőrnek különösen körültekintőnek és figyelmesnek kell lennie. Míg például az egyik páciens a legenyhébb hüvelykujjnyomásra feljajdul, addig egy másik meg sem érzi ugyanazt a nyomást. Általánosságban véve: a nyomás legyen kellemes, de ne túl puha. A thai masszázs természetéből kifolyólag kemény és kimerítő, de egyáltalán nem szabad, hogy kínszenvedés legyen.


A thai masszázs elméleti alapja

A thai masszázs elméleti alapját a testet behálózó láthatatlan energiavonalak fogalma képezi. E vonalak közül 10 különösen fontos szerepet játszik a thai masszázsban: a "10 Sen", vagy sib sen. Az indiai eredet és hatás nyilvánvaló, mivel ez az elmélet egyértelműen a jógafilozófián nyugszik. A jógafilozófia szerint az élet-energia (a Prana) a belélegzett levegőben és az elfogyasztott ételben rejlik, és az energiavonalak hálózatán keresztül kapja meg az ember ezt a létfontosságú energiát. Az energiavonalak láthatatlanok és anatómiailag nem igazolhatóak, egyfajta "második bőr", egy második test a fizikai test mellett. Ez a Pranamya Koshának, vagy "energiatestnek" nevezett második test energiavonalak tömegéből áll, melyek száma állítólag 72000. Akárhogyan is van, nagyon sok vonal létezik.

A thai masszázs kiválasztott ebből a tömegből 10 fő vonalat, melyeken különösen fontos akupresszúrás pontok helyezkednek el. E pontok masszírozása bizonyos betegségek kezelését vagy a fájdalom csökkentését eredményezi. A tíz Sen elegendő az egész test és a belső szervek fizikai kezelésének irányítására. A nyugati tudósokat még most is zavarba ejti a tény, hogy ezeknek a vonalaknak és pontoknak - úgy tűnik - van alapjuk. Létezésük a különböző betegségek meggyógyításával, vagy legrosszabb esetben is, enyhítésével igazolható a gyakorlatban. E pontokat a testbe nyíló "ablakoknak" is gondolhatjuk, amelyek lehetővé teszik a kozmikus energia cseréjét, miáltal a test energiaegyensúlyban marad az univerzum energiájával. Az energia áramlásában bekövetkezett zavarok a Prana elégtelen ellátását okozzák, amely viszont betegséghez vezet. Az energiavonalak masszírozása áttörheti ezeket a gátakat, serkentheti a Prana áramlását és segíthet az általános egészségi állapot helyreállításában.

Nagyjából ugyanez az elmélet található a kínai akupunktúra és akupresszúra és a japán Shiatsu rendszerben, amely kínai mintákból fejlődött ki. (Az energiavonalakat e rendszerben meridiánoknak hívják.) A rendszerek eredetét homály fedi. Művelőik közül páran úgy tartják, hogy ezek gyökerei is az indiai jógafilozófiában találhatók, melyet Bodhidharma, a Zen buddhizmust Kínában megalapító indiai szent hozott Kínába, de bármi légyen is a kínai tanítás eredete, kevéssé kétséges, hogy a thai masszázsban a tíz Sen elmélete az indiai közvetítésen alapszik és nem a kínai hagyományokon.


A thai masszázs szelleme

Thai masszázs

Visszatekintve a thai masszázs hagyományaira, egyértelmű, hogy azt sohasem tekintették munkának.

A masszázst mindig is lelki gyakorlatnak tartották amely szorosan összefügg Buddha tanításával.

A legutóbbi időkig a Wat, a templom volt az a hely, ahol a masszázst oktatták és gyakorolták.

Még most is az egyik legfontosabb thaiföldi masszázsiskola a Wat Phóban van, Bangkokban.

A templomon kívüli törvényes masszázsszolgáltatások bevezetése újkeletű dolog.

A masszázs gyakorlását a Metta fizikai alkalmazásának tartják - ezt a pair ( és thai ) szót a Theravada Buddhizmusban a "szerető kedvesség" kifejlesztésére használják.

Az elkötelezett masszőrök ma is ebben a szellemben dolgoznak.



A thai masszázs elméleti alapja

A thai masszázs elméleti alapját a testet behálózó láthatatlan energiavonalak fogalma képezi. E vonalak közül 10 különösen fontos szerepet játszik a thai masszázsban: a "10 Sen", vagy sib sen. Az indiai eredet és hatás nyilvánvaló, mivel ez az elmélet egyértelműen a jógafilozófián nyugszik. A jógafilozófia szerint az élet-energia (a Prana) a belélegzett levegőben és az elfogyasztott ételben rejlik, és az energiavonalak hálózatán keresztül kapja meg az ember ezt a létfontosságú energiát.

Az energiavonalak láthatatlanok és anatómiailag nem igazolhatóak, egyfajta "második bőr", egy második test a fizikai test mellett. Ez a Pranamya Koshának, vagy "energiatestnek" nevezett második test energiavonalak tömegéből áll, melyek száma állítólag 72000. Akárhogyan is van, nagyon sok vonal létezik.

Thai masszázs

A thai masszázs kiválasztott ebből a tömegből 10 fő vonalat, melyeken különösen fontos akupresszúrás pontok helyezkednek el. E pontok masszírozása bizonyos betegségek kezelését vagy a fájdalom csökkentését eredményezi. A tíz Sen elegendő az egész test és a belső szervek fizikai kezelésének irányítására.

A nyugati tudósokat még most is zavarba ejti a tény, hogy ezeknek a vonalaknak és pontoknak - úgy tűnik - van alapjuk. Létezésük a különböző betegségek meggyógyításával, vagy legrosszabb esetben is, enyhítésével igazolható a gyakorlatban. E pontokat a testbe nyíló "ablakoknak" is gondolhatjuk, amelyek lehetővé teszik a kozmikus energia cseréjét, miáltal a test energiaegyensúlyban marad az univerzum energiájával.

Az energia áramlásában bekövetkezett zavarok a Prana elégtelen ellátását okozzák, amely viszont betegséghez vezet. Az energiavonalak masszírozása áttörheti ezeket a gátakat, serkentheti a Prana áramlását és segíthet az általános egészségi állapot helyreállításában.

Nagyjából ugyanez az elmélet található a kínai akupunktúra és akupresszúra és a japán Shiatsu rendszerben, amely kínai mintákból fejlődött ki. (Az energiavonalakat e rendszerben meridiánoknak hívják.)

A rendszerek eredetét homály fedi. Művelőik közül páran úgy tartják, hogy ezek gyökerei is az indiai jógafilozófiában találhatók, melyet Bodhidharma, a Zen buddhizmust Kínában megalapító indiai szent hozott Kínába, de bármi légyen is a kínai tanítás eredete, kevéssé kétséges, hogy a thai masszázsban a tíz Sen elmélete az indiai közvetítésen alapszik és nem a kínai hagyományokon.


Módszerek és stílusok

Minél lassabban és intenzívebben dolgozunk - anélkül, hogy átesnénk a másik végletbe -, annál hatásosabb és kellemesebb a masszázs. Ha nincs idő a teljes testmasszázsra, sokkal többet ér, ha egy szakaszt alaposan, lassan és összpontosítva végigcsinálunk, mintha felületesen végigrohannánk az egész testen.

A thai masszázsban nincsenek rögzített szabályok, amelyek a gyakorlatok lehetőségeit korlátoznák. Több száz gyakorlat létezik. Minden maszszőrnek megvan a maga saját stílusa, és különböző variációkat és különböző helyzeteket használ A legjobb masszőr a páciens szükségleteinek megfelelően állítja össze a gyakorlatokat és a sorrendet.